درب پلی وود چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

درب پلیوود چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، این امکان فراهم شده است که از مواد بازیافتی نیز به عنوان مواد اولیه باکیفیتی برای تولید محصولات مختلف از جمله درب استفاده نمود. ترکیب چوب و پلاستیک، یک محصول به نام درب پلی وود را تشکیل می‌دهد که در کنار طول عمر بالا، در برابر آب و رطوبت نیز بسیار مقاوم است. این متریال نسبت به ‌ام دی اف مزایای بیشتری دارد و کاربردهای آن در زندگی بسیار گسترده می‌باشد.

کاربرد اصلی پلی وود، به کار رفتن در محصولاتی مانند کمد دیواری، کابینت و انواع درب‌ است. ما در این مقاله قصد داریم بیشتر درباره پلی وود صحبت کنیم. اگر تصمیم گرفته‌اید درب مناسبی با قیمت پایین و در عین حال با طول عمر و استقامت بالا خریداری کنید، مطالعه ادامه مطالب می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. پس تا انتها با رادنوسازه همراه شوید.

درب پلی وود چیست؟

درب پلیوود چیست؟

پلی وود یا همان Polywood، ورقه‌های چوبی با درصدی پلاستیک هستند که به صورت موازی به یکدیگر پرس می‌شوند. به عبارت دیگر، پلی وود از ترکیب چوب و پلاستیک‌های بازیافتی تشکیل می‌شود. همین موضوع باعث شده ورق‌های پلی وود به عنوان یک متریال دوستدار طبیعت شناخته شوند که دلیل آن، استفاده مجدد از مواد بازیافتی است. یکی از محصولاتی که با این متریال تولید می‌شود، درب‌ های پلی وود بوده که در ابعاد و ضخامت‌های مختلفی به بازار عرضه شده اند.

درب پلی وود از مدل‌های MDF و HDF سبک‌تر بوده و لولا مخفی سه بعدی برای آن به کار می‌رود. این گروه از لولا‌ها تحمل وزن کمتری داشته و در نتیجه باید از ورق‌هایی سبک‌تر و در عین حال مستحکم و با دوام استفاده ‌شود.

درب پلی وود نسبت به سایر مدل‌های ضد آب قیمت بالاتری دارد و دلیل آن به نوع متریال مصرفی آن‌ها باز می گردد. در درب ABS از چوب سفید و سایر ورق‌های کم کیفیت استفاده می‌شود که بر روی آن روکش نازکی از جنس PVC کشیده شده است. در نتیجه مغز آن ضد آب نبوده و به محض اینکه روکش درب آسیب ببیند، رطوبت به مغز درب نفوذ پیدا کرده و آن را از بین می‌برد.

این در حالی است که مغز درب پلی وود از چوب روسی درجه یک و تخته چند تایی تولید می‌شود و در برابر رطوبت مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهد. شایان ذکر است که می‌توان در این نوع درب به جای روکش وکیوم، از چوب طبیعی استفاده نمود که بافت زیباتری دارد. در آخر می‌توان با استفاده از انواع رنگ پلی اورتان ضد آب، این گروه از درب‌ها را رنگ‌آمیزی نمود.

کاربرد درب پلی وود

همانطور که بیان کردیم، پلی وود ماده‌ای مقاوم بوده و این امکان را فراهم می‌کند که در انواع درب، پنجره، کمد، کابینت و… به کار برود. پلی وود هم به عنوان در خارجی و هم در داخلی کاربرد دارد و به دلیل مزایایی که دارد، بهترین گزینه برای استفاده در منازل نواحی معتدل و مرطوب است. این گروه از درب ها به دلیل ویژگی‌های ضد آبی که دارند، در شهر‌های سردسیر و پربارش نیز گزینه مناسبی محسوب می‌شوند. درب های پلی وود ظاهر پلاستیکی دارند و همین موضوع باعث شده بسیاری از افراد برای فضای درونی منزل از آن استفاده نکنند و درب‌های چوبی را ترجیح دهند.

مزایای درب پلی وود

متریال خاص این درب‌ها باعث شده مزایای بیشتری نسبت به دیگر مدل‌ها داشته باشند. ما در ادامه مهم‌ترین مزایای درب پلی وود را برای شما بیان می‌کنیم:

مقاومت بالا و طول عمر طولانی

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده است این درب ها محبوبیت زیادی پیدا کنند، طول عمر بالا و مقاومت زیادی است که از خود نشان می‌دهند. استحکام و ماندگاری مواد سازنده این گروه از درب‌ها دلیل این موضوع است. درب پلی وود می‌تواند تا سال‌ها دوام بیاورد و در نتیجه در هزینه تعمیر، تعویض و… صرفه جویی خوبی خواهد شد. این مدل درب در برابر تغییرات دمایی مقاوم بوده و انبساط و انقباضی از خود نشان نمی‌دهد.

ضد آب بودن

یکی از ویژگی‌هایی که باعث می‌شود درب پلی وود نسبت به مدل‌های چوبی برتری داشته باشد، ضد آب بودن آن است. این نوع درب در برابر آب و رطوبت مقاومت بالایی دارد و می‌توان در فضای باز نیز از آن استفاده نمود. در نتیجه دیگر نگرانی بابت آسیب دیدن آن به دنبال رطوبت، کپک زدن و… نخواهید داشت.

سبک بودن

وزن کم این نوع درب از دیگر مزایای آن است که باعث می‌شود نسبت به سایر محصولات که سنگین هستند، حمل و نقل راحت‌تری داشته باشند. استفاده از مواد بازیافتی و پلاستیکی، دلیل اصلی سبک بودن درب پلی وود است.

ظاهر زیبای درب پلی وود

این درب در کنار استحکام و دوام بالایی که دارد، زیبایی ظاهری قابل توجه‌ای نیز دارد. این مدل مانند درب‌های چوبی در طرح و سبک‌های مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. تنوع رنگ و روکش آن باعث شده در ساختمان‌های گوناگون به کار برود و زیبایی دوچندانی به محیط ببخشد.

شستشوی راحت

خاصیت ضد آب بودن مواد سازنده درب پلی وود این امکان را برای شما فراهم می‌کند که به راحتی بتوانید آن را تمیز کنید. پاک کردن لکه و گرد و غبار از روی این درها کار سختی نیست و می‌توان با استفاده از انواع مواد شوینده آن را تمیز کرده و از لحاظ شستشوی درب مشکلی نداشته باشید.

مقاومت در برابر حشرات

به دلیل به کار رفتن مواد پلاستیکی و روکش‌های مقاوم در برابر حشرات، دیگر نگرانی‌های شما مانند ورود عنکبوت ها، جویدن موریانه‌ها و…از بین می‌روند. همین ویژگی باعث شده درب‌ های پلی وود بهترین گزینه برای فضاهای خارجی باشند.

دوستدار محیط زیست

به دلیل به کار رفتن مواد بازیافتی در تولید این درب، می‌توان گفت پلی وود دوستدار محیط زیست می‌باشد. تولید درب پلی وود توانسته از قطع شدن درختان زیادی جلوگیری کند، زود تجزیه می‌شود و به طبیعت آسیبی نمیزند.

قیمت به صرفه درب پلی وود

ممکن است با توجه به مزایای بیان شده فکر کنید این گروه درب‌ها قیمت بالایی دارند اما در حقیقت نسبت به درهای چوبی ارزان‌تر هستند. دلیل این موضوع به کار رفتن مواد بازیافتی و پلاستیکی و ترکیب آن‌ها با چوب است که قیمت نهایی تولید را بسیار کاهش می‌دهند. کیفیت بالا در کنار قیمت مناسب، گزینه ایده آل بسیاری از خریداران است که نباید به سادگی از آن گذشت!

معایب درب پلی وود

هیچ محصولی بی‌نقص نیست و این موضوع شامل درب پلی وود نیز می‌شود. این مدل درب، زیبایی خاصی دارد اما در کل نسبت به جلوه چشم نواز درهای چوبی ضعیف عمل کرده است. وجود مواد پلاستیکی در آن باعث شده ظاهر مصنوعی داشته باشند.

این درب ها نسبت به درب‌های چوبی تنوع کمتری از لحاظ ابعاد و اندازه دارند؛ به همین خاطر در ابعاد محدودی به بازار عرضه شوند و اگر خریدار اندازه دلخواه خود را درخواست کند، باید بابت سفارش آن به ابعاد دلخواه هزینه‌های بیشتری را پرداخت نماید.

جمع‌بندی

درها یکی از اجزای اصلی هر ساختمانی به حساب می‌آیند و برای ساخت آن‌ها از متریال‌های مختلفی استفاده می‌شود. پلی وود یکی از بهترین متریال‌ها بوده که از مواد اولیه بازیافتی نظیر ترکیب چوب و پلاستیک تهیه شده و مقاومت و طول عمر بالایی دارد. ما در این مقاله درباره کاربرد، مزایا و معایب درب پلی وود صحبت کردیم. امیدواریم مطالب فوق برای شما مفید بوده باشد. چنانچه در این زمینه سوالاتی داشتید، می‌توانید جهت کسب هرگونه اطلاعات بیشتر از طریق پل‌های ارتباطی قید شده با کارشناسان مجموعه رادنوسازه در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *